Nový systém VNPN významně zvýší bezpečnost českých vlaků

Společnost AŽD Praha uvádí v těchto dnech do zkušebního provozu nový bezpečnostní systém VNPN (výstraha při nedovoleném projetí návěstidla). Ten výrazným způsobem zvýší bezpečnost železničního provozu. Systém je významný tím, že umí identifikovat a zastavit vlak, jehož strojvedoucí odjel bez povolení, tedy na návěst zakazující jízdu, a navíc umí zastavit všechny okolní vlaky, jejichž bezpečnost by mohla být touto skutečností ohrožena.

„Na první pohled se to možná nezdá, ale jde o skutečný průlom v bezpečnosti vlakové dopravy,“ říká generální ředitel AŽD Praha Ing. Zdeněk Chrdle. Systém VNPN  se skládá z obvodů umístěných u návěstidla, které identifikují každé projíždějící vozidlo (výhodou je, že lze použít senzory již instalovaných počítačů náprav se směrovou funkcí). Každé zaznamenané vozidlo je konfrontováno s postavenými a povolenými vlakovými cestami ve stavědle systému ESA. Pokud VNPN zjistí, že vozidlo minulo návěstidlo neoprávněně, ozve se dispečerovi varovná siréna a posléze je na tuto vlakovou soupravu a další vlaky v okolí přihlášené ke komunikačnímu radiovému systému vyslán povel k zastavení.

Novinka bude zkušebně nasazena po dobu jednoho roku na trati Zdice – Protivín a to v železniční stanici Čimelice. Výrobce, společnost AŽD Praha, je přesvědčen o významném přínosu k bezpečnosti, neboť řada nehod v minulosti byla způsobena právě projetím návěstidla v poloze stůj. Jmenujme například události v Káranicích, Paskově, Přerově a také právě Čimelicích, kde bude mít systém svou premiéru.

„Ve všech těchto případech by nový systém nehodě zabránil. Zda budou novinkou doplněny stávající zabezpečovací systémy, teď záleží pouze na správci infrastruktury SŽDC,“ upozorňuje Ing. Zdeněk Chrdle. Nový systém může poskytnout i na tratích nevybavených vlakovým zabezpečovačem funkci zastavení vlaku v případech, že došlo k porušení některých podmínek jeho cesty. Podobnou vlastností jako VNPN, tj. zastavit vlak při porušení podmínek další jízdy vlaku, disponuje pouze Evropský zabezpečovač  ETCS, který se v rámci pilotního projektu a evropské interoperability na české koridory také nasazuje. S nasazením ETCS se však počítá pouze na hlavních koridorech. Systém VNPN je proto vhodný pro tratě, které nejsou pro výstavbu ETCS určeny.

 

Autor: Jiří Dlabaja
Mobil: +420 606 650 834
E-mail: dlabaja.jiri‌‌M‌‌azd.cz

Zpět