RADIOBLOK zabezpečí regionální jednokolejné tratě, kde hrozí značné bezpečnostní riziko

Zkušební provoz nového zabezpečovacího zařízení RADIOBLOK RBA-10 spouští tuzemský lídr v oboru zabezpečovací techniky na železnici, společnost AŽD Praha. Tento systém je určen pro regionální jednokolejné tratě, kde bezpečnost železniční dopravy zajišťují ve velké míře pouze lidé, což je značným rizikovým faktorem. Zkouška probíhá na trati 197 Číčenice-Volary, kde se v minulosti staly vážné železniční nehody.

RADIOBLOK svými technickými prostředky brání vydání vzájemně kolizních povolení, jízdě vlaku a posunu bez povolení. Navíc za pomoci systému GPS provádí kontrolu nad jízdou strojvedoucího v povolené části trati. Pokud dojde k vyjetí mimo povolenou oblast, je strojvedoucí akusticky varován a vlak je automaticky nouzově zastaven.

RADIOBLOK je vyvinut v úrovni nejvyššího bezpečnostního standardu. Má minimální nároky na úpravu infrastruktury (kolejí, výhybek, přejezdů, návěstidel apod.), protože technické prostředky a inteligence jsou nainstalovány především na hnacích vozidlech. Právě proto je tento systém vhodný pro regionální tratě, kde by byla instalace klasických zabezpečovacích technologií ekonomicky nerentabilní.

Celý systém se skládá z Radioblokové centrály, která je ovládána dispečerem z Jednotného obslužného pracoviště a z Radioblokového terminálu vozidla, který je instalován na hnacím vozidle. Strojvedoucí může na trať vyjet až poté, co mu dispečer elektronicky, prostřednictvím veřejné radiové datové sítě GSM, povolí jízdu ve vymezené části trati. V každé stanici strojvedoucí pošle odhlášku zadáním číselného kódu stanice, aby potvrdil svou pozici, která je nezávisle kontrolována systémem GPS. V případě jakéhokoliv selhání strojvedoucího a opuštění povolené oblasti RADIOBLOK vlak zastaví.

RADIOBLOK, který na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně získal výroční cenu ACRI (Asociace podniků železničního průmyslu), byl nainstalován na trať 197 Číčenice-Volary právě proto, že se zde chybou lidského činitele odehrály už tři vážné železniční nehody. „V roce 2004 při srážce dvou osobních motorových vlaků zemřeli dva lidé a dalších 33 cestujících bylo zraněno. O tři roky později opět selhal lidský faktor, za což zdravím zaplatilo 12 cestujících a jeden zaměstnanec drah a naposledy, 2. února 2011, při srážce osobního vlaku s manipulačním vlakem zemřela jedna cestující a 12 lidí bylo zraněno. Právě takovým nehodám RADIOBLOK stoprocentně zabrání,“ říká generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

I když bylo zahájení zkušebního provozu RADIOBLOKu původně plánováno na květen tohoto roku, poslední tragická událost na trati Číčenice-Volary vše uspíšila. Nové zabezpečovací zařízení právě vstupuje do první fáze zkušebního provozu, do tzv. tréninkového režimu, kdy se strojvedoucí a dispečeři naučí zařízení ovládat. Zhruba za tři měsíce přejde systém do ověřovacího provozu, který potrvá zhruba do konce letošního roku a prověří jeho spolehlivost. Až poté Správa železniční dopravní cesty může dát pokyn k jeho instalaci na vedlejší jednokolejné tratě, kde jsou zvýšená bezpečnostní rizika.

 

Autor: Jiří Dlabaja
Mobil: +420 606 650 834
E-mail: dlabaja.jiri‌‌M‌‌azd.cz

Zpět