Tato trať zajišťuje železniční spojení Českých Budějovic s významnými a turisticky vyhledávanými oblastmi Českokrumlovska, Lipenska a především pak Šumavského národního parku, kde se pak stává jediným možným způsobem veřejné dopravy. V Českých Budějovicích je pak zajištěno napojení této tratě na trať IV.TŽK do Prahy, a tratě směr Plzeň, Jihlava a rakouský Linz. Ve Volarech pak uvedená trať navazuje na tratě do Strakonic a Číčenic a v železniční stanici Černý Kříž pokračuje směr Nové Údolí, kde je vybudován přestupní terminál zajišťující spojení s německým Haidmühle resp. Passau.
Společnost AŽD Praha ve spolupráci se svými subdodavateli za dva roky revitalizovalo trať dlouhou 93 kilometrů. Revitalizací došlo ke zvýšení propustné výkonnosti stanic a zvýšení bezpečnosti provozu. Vybudováním nových oboustranných nástupišť v jednotlivých dopravnách a jednostranných nástupišť na zastávkách s bezbariérovým a úrovňovým přístupem byla zlepšena kultura cestování a bezpečnost cestující veřejnosti. Na základě provedených úprav byla také zajištěna dostatečná kapacita pro zavedení taktové železniční dopravy, která přispěje k větší atraktivitě této trati. Klíčovým opatřením na této trati je zavedení dálkového ovládání a zvýšení úrovně zabezpečení vybraných železničních přejezdů, které společně s výše uvedenými stavebními úpravami v dopravnách umožnilo zvýšení rychlosti. „Realizace této stavby přinesla především podstatné zkrácení jízdních dob, což zajisté potěší cestující. Původní traťová rychlost 50 až 70 km/h s lokálními omezeními až na 20 km/h se po realizaci zvýšila na 75 km/h a v úseku mezi Českými Budějovicemi a Boršovem nad Vltavou dokonce až na 90 km/h,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Vzhledem k tomu, že se jednalo o velmi rozsáhlou stavbu, probíhala realizace ve spolupráci s několika stavebními firmami, jako byly EDIKT, Chládek- Tintěra, SEŽEV-REKO, SKANSKA, SUBTERRA a STRABAG.
Infrastruktura
• Během stavby došlo k rekonstrukci či úplné obměně pěti železničních mostů.
• Nástupiště ve vybraných stanicích a zastávkách byla modernizována dle nejnovějších standardů a přináší větší pohodlí i bezpečnost pro cestující.
• Obnova železničního svršku a spodku přináší větší rychlost, nižší hlučnost a komfort pro cestující.
• Byla vybudována nová osvětlení a nový systém ohřevu výměn ve stanicích, což je zde velmi důležité pro zimní provoz.
Staniční zabezpečovací zařízení ESA 44
Toto řešení umožňuje dispečerské řízení trati ze stanice Kájov v úseku Boršov až Nová Pec. Vzhledem k tomu, že v době výstavby došlo v rámci údržbových prací k modernizaci staničního zabezpečovacího zařízení stanice Volary je nová dispečersky řízená trať propojena s dispečersky řízenou tratí Volary – Nové Údolí. Vždy bylo staniční zabezpečovací zařízení doplněno technologií GTN.
Přejezdy
V mezistaničních úsecích se nachází 134 úrovňových křížení s pozemními komunikacemi. Po dohodě s provozovatelem byly přejezdy v úseku České Budějovice – Kájov zabezpečeny přejezdovým zabezpečovacím zařízením typu K od firmy První SaZ Plzeň. V úseku Kájov – Černý Kříž bylo použito zabezpečení typu PZZ-RE s LED výstražníky. Ve stanicích jsou přejezdy zabezpečeny zařízením PZZ-AC. V několika případech málo frekventovaných přejezdů byla použita technologie PZM2.
Nové zabezpečení železničních přejezdů významně posiluje bezpečnost na úrovňových kříženích s pozemními komunikacemi jak pro automobily, tak i pro cyklisty a pěší turisty na jejich stezkách
Sdělovací a informační zařízení
Součástí projektu je i výstavba nového sdělovacího zařízení, které přináší větší komfort jak pro obsluhující zaměstnance, tak i lepší informovanost pro cestující. Nové rádiové sítě budované podél revitalizované trati umožňují mimo běžných hovorových komunikací i dálkové zastavení vlaku v případě nebezpečí, včetně zabudované technologie VNPN.
Pro informování cestujících byly zřízeny rozhlasy pro cestující ve stanicích i zastávkách. Pro větší bezpečnost byly vybudovány kamerové systémy ve všech železničních stanicích.
„Jednalo se o velmi náročnou stavbu, na které bylo nutno řešit i mnoho problematických situací. V současnosti mohu říci, že vše se zdařilo a rád bych poděkoval celému týmu, který se na zajištění realizace podílel. A v neposlední řadě je nutno poděkovat pracovníkům investora, údržby, pracovníkům Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava, pracovníkům Vojenského újezdu Boletice, pracovníkům Chráněné krajinné oblasti Blanenský les a místním samosprávám za vždy korektní jednání,“ uvedl Pavel Bakič, který revitalizaci trati České Budějovice – Volary za společnost AŽD Praha řídil.
Celkové náklady stavby činily 1 628 825 850 Kč bez DPH. Projekt byl v rámci Operačního programu Doprava spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti, a to až do výše 1 244 230 470 Kč. Žádost o poskytnutí dotace byla schválena Ministerstvem dopravy ČR a v současné době probíhá schvalovací proces na úrovni Evropské komise. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.