Technologická revoluce na železnici: společnost AŽD jako první v Evropě prezentuje autonomní vlak s cestujícími na širé trati

(Dětenice 4. dubna 2025) Společnost AŽD ve spolupráci se Správou železnic dnes za účasti ministra dopravy Martina Kupky demonstrovala veřejnosti stoprocentní technologickou připravenost pro zahájení pravidelného provozu první železniční autonomní linky s cestujícími na širé trati v Evropě, která je obsluhována vozidlem české výroby. Autonomní vlak bude jezdit po trati Kopidlno – Dolní Bousov.

Autonomní vlaky nejsou ve světě novinkou, cestující je znají například z letištních terminálů či městských dopravních systémů, kde se pohybují v uzavřených koridorech chráněných ploty či tunely. Ovšem nasazení autonomního vlaku v otevřené krajině, kde se nacházejí železniční přejezdy a provoz mohou ovlivnit nečekané situace, je v Evropě průlomovou inovací. Tento projekt ukazuje, že technologie autonomního řízení dokáže čelit výzvám běžného železničního provozu i v nechráněném prostředí.

Provozu autonomní železniční linky v otevřené krajině předcházely roky intenzivního vývoje, inovací a významných investic do českých technologií vyvíjených v našem závodě Technika, ale i spolupráce se Správou železnic, abychom pro účely plného zabezpečení celé provozované dráhy datově propojili jejich koncové stanice Kopidlno a Dolní Bousov. To znamená, že jak vozidlo EDITA, což je zkratka pro Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD, tak infrastruktura železniční tratě jsou vybaveny řadou vysoce sofistikovaných systémů s umělou inteligencí a schopností učit se v provedení DIGITAL 4.0,“ vysvětluje generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

„Představením autonomního vlaku společnost AŽD potvrzuje a dále rozvíjí současný trend digitalizace a automatizace řízení železniční dopravy. Průlomovým krokem bylo letošní zavedení výhradního provozu zabezpečovače ETCS. Tento vlak jde ještě dále, protože již vůbec nepotřebuje tradiční způsob vedení a zabezpečení jízdy s využitím fyzických návěstidel, a namísto toho celou jízdu zabezpečí vyspělé technologie. Je to pro nás důkaz, že i český železniční průmysl se chce plně dívat do budoucnosti a diskuse o starém zabezpečení je za námi. Na nadcházející fázi důkladného testování těchto novinek jsme již připraveni. Máme již několik let v zákoně zakotvený institut zkušební dráhy, na níž je možné v reálném provozu testovat inovativní, doposud neschválená technická řešení,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Trať Kopidlno – Dolní Bousov (o délce 23,991 km) je provozně řízena dispečerem Správy železnic ze železniční stanice Kopidlno se záložním řídicím pracovištěm v Kompetenčním centru Dětenice. Celý systém je stále v procesu zdokonalování a současně probíhá intenzivní práce v legislativní oblasti s cílem dosáhnout kodifikace autonomního provozu železnice v České republice jako možného způsobu jejího provozování.

Autonomní vlak tvoří EDITA 811.111, tedy Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD, které vzniklo modernizací motorového vozu 810.111. Cestující pojedou od 5. dubna 2025 v přívěsném voze řady 010, který prošel náročnou rekonstrukcí. Je vybaven displeji zobrazujícími online přenos z kamer a lidarových senzorů na hnacím vozidle, které detailně snímají okolí, měří vzdálenosti a mapují terén. Díky tomu mohou cestující v reálném čase sledovat data nezbytná pro autonomní činnost řídicích systémů, jež pohybující se vlak vyhodnocuje za jízdy. Během plného autonomního provozu strojvedoucí nebude vlak ovládat z klasického stanoviště, ale bude dohlížet na jeho bezpečnost z dohledového pracoviště. V případě jakéhokoliv problému tak bude moci kdykoliv zasáhnout a soupravu okamžitě zastavit nouzovým tlačítkem. Tomuto stavu ale předchází potřeba dořešit legislativu nutnou pro pravidelný autonomní provoz. Ta musí být nově definována. Na tom bude společnost AŽD i nadále velmi intenzivně spolupracovat s příslušnými úřady, institucemi a partnery. Proto bude při prvních jízdách strojvedoucí ještě přítomen na stanovišti. Technologické řešení a interiér experimentálního hnacího vozidla si zájemci budou moci prohlédnout při obratech soupravy v koncových stanicích Správy železnic – v Kopidlně a Dolním Bousově.

Jsem rád, že jsme pomohli projekt autonomního vlaku uvést do praxe. Téma inovací je pro budoucnost české železnice naprosto zásadní. Důkazem, že ho bereme vážně, jsou třeba naše propracované systémy řízení dopravy prostřednictvím centrálních dispečerských pracovišť. Zmínit musím také vedoucí roli Správy železnic při zavádění ETCS. Nebojím se říci, že v tomto ohledu nastavujeme ambiciózní tempo v rámci celé Evropy,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

 „Cestující si budou při plném autonomním provozu v budoucnu asi chvíli zvykat na to, že na stanovišti strojvedoucího nebude nikdo sedět a vše budou rozhodovat superrychlé a bezpečné počítače s umělou inteligencí a schopností učit se, s využitím kamer, lidarů, dalších senzorů a komunikace s traťovou částí, které tak společně ve výsledku dokážou vidět mnohem dál než strojvedoucí a nikdy nepodlehnou únavě,“ popisuje Zdeněk Chrdle.

Vývoj autonomních technologií postupuje v AŽD dynamickým tempem a již v blízké budoucnosti by mohly být instalovány ve standardních drážních vozidlech pohybujících se po konvenčních tratích. Společnost AŽD plánuje, že do roku 2030 promění svou Švestkovou dráhu (Čížkovice – Obrnice), kde zajišťuje každodenní dopravu v rámci linky U10 Dopravy Ústeckého kraje, v plně autonomní železnici.

Po trati Kopidlno – Dolní Bousov bude vlak vybavený autonomními systémy s cestujícími v roce 2025 jezdit pouze v těchto vybraných víkendových a prázdninových termínech:

  • 5.–6. dubna
  • 3.–4. května
  • 31. května – 1. června
  • 1.–6. července
  • 4.–10. srpna
  • 6.–7. září
  • 4.–5. října

Společnost AŽD upozorňuje, že termíny jízd vlaku s autonomními systémy se mohou změnit, a proto doporučuje cestujícím sledovat webové stránky www.kopidlnka.cz, kde najdou aktuální informace. Během ostatních víkendů a o státních svátcích od dubna do října, ale také během letních prázdnin – mimo vyhrazené termíny pro autonomní provoz – budou dopravu na Kopidlnce zajišťovat konvenční motorové vozy nebo jednotky.

Během provozních dnů budou cestujícím k dispozici tři páry vlaků: první vyjede z Kopidlna v 8:15 hod. a zpět z Dolního Bousova v 10:05 hod., druhý spoj vyrazí z Kopidlna ve 12:11 hod. a z Dolního Bousova se bude vracet ve 14:05 hod. Poslední vlak odjede z Kopidlna v 16:11 hod., přičemž zpáteční jízda z Dolního Bousova je naplánována na 17:20 hod. Plné jízdné činí v celé délce tratě Kopidlno – Dolní Bousov 50 Kč. Děti od 6 do 15 let, studenti a senioři od 65 let mají nárok na 50% slevu. Děti do 6 let mají jízdné zdarma.

Kompletní jízdní řád, ale i podrobná technická data o vozidle EDITA a o trati Kopidlno – Dolní Bousov najdete na www.kopidlnka.cz.

 

Stáhněte si fotografie autonomního vlaku v tiskové kvalitě a video v rozlišení full HD zde: www.azd.cz/cs/edita.

Zpět